Aktualności
Nagrobek Jana Schimsera - Cm. Łyczakowski we Lwowie 23.12.24
Cmentarz Łyczakowski we Lwowie na Ukrainie jest od kilkunakstu lat pod opieką polsko-ukraińskiego zespołu konserwatorskiego. W roku 2024 dzięki ich pracy udało się wykonać prace przy dziewietnastowiecznym nagrobku Jana Schimsiera oraz jeg... »
Kolumna Św. Rocha w Załoźcach gotowa 23.12.24
Prace konserwatorskie realizowane przez konserwatorów dzieł sztuki Piotra Maślankę i Witolda Butkiewicza trwały dwa lata. Dzięki dofinansowaniu uzyskanym z Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego uzyskanym w l... »
Konserwacja okien witrażowych w Kolegiacie pw. Św. Wawrzyńca w Żółkwi 23.12.24
Projekt polegał na wykonaniu prac konserwatorskich przy Kolegiacie pw. Św. Wawrzyńca w Żółkwi. W ramach projektu wykonano prace konserwatorskie przy dwóch oknach witrażowych w prezbiterium. Oszklenia witrażowe w prezbiterium kolegiaty by... »
Karcer studencki w Rydze
Karcer studencki w Rydze
Od 2007r. Towarzystwo Tradycji Akademickiej prowadziło prace konserwatorskie w dawnym karcerze studenckim Politechniki Ryskiej
Na ostatniej kondygnacji najstarszego budynku Uniwersytetu Łotewskiego w Rydze (dawny gmach Politechniki Ryskiej) znajduje się niewielkie pomieszczenie, które było niemym świadkiem konsekwencji bujnego życia studenckiego. W latach 1869-1903 było ono wykorzystywane jako studencki karcer i szczęśliwym zbiegiem okoliczności zachowało się do dzisiejszych czasów. Ściany małego pokoiku o wymiarach 6,6 x 3 m i wysokości 4 m są niemalże w całości pokryte różnego rodzaju inskrypcjami, malowidłami i innego rodzaju świadectwami pozostawionymi przez przebywających w nim studentów.
Napisy wykonane są w czterech językach (polskim, niemieckim, rosyjskim i francuskim), jednak większość „pamiątek więziennych” sporządzona jest w języku polskim i ręką polskiego studenta. Często występujące nazwiska uwięzionych świadczą o ich polskiej przynależności narodowej. Dekoracje, będące swoistym rodzajem twórczości naściennej, nie odpowiadają w sensie dosłownym pojęciu malowideł, są one bowiem ryte, rysowane bądź malowane. Zadziwia różnorodność zastosowanych technik. Mimo że dominuje ołówek i kredka, część inskrypcji wykonana jest za pomocą kolorowych tuszów czy nawet farb.
W sensie ideowym graffiti związane są przede wszystkim z przyczynami odbywania kary oraz jej długością. Częstym elementem dekoracji są insygnia polskich korporacji akademickich, do których należeli uwięzieni – Arkonii i Welecji. Korporacyjne monogramy (tzw. cyrkle), wstęgi w barwach korporacyjnych czy nawet korporacyjne zawołania nierzadko towarzyszą adnotacjom o mniej poważnej treści, jak np. rysunkom roznegliżowanych kobiet czy umieszczonym na szubienicach wyobrażeniom nielubianych wykładowców.
Karcer przetrwał do dzisiejszych czasów w zasadzie w formie niezmienionej. Niestety, w latach osiemdziesiątych XX w. pomieszczenie uległo zalaniu i część inskrypcji została znacznie uszkodzona. Podłoże, na którym znajdują się malowidła, było mocno spękane i groziło ich dalszą degradacją.
W latach 2008-2011 Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego przyznawało Towarzystwu Tradycji Akademickiej środki na kolejne etapy konserwacji tego niezwykłego zabytku, słusznie uznając, że jest to wyjątkowe świadectwo polskiej obecności w Rydze, stanowi bowiem jedyny przetrwały studencki karcer, w którym znajdują się polskie inskrypcje.
W 2012 r. zakończono program prac konserwatorskich. Uroczystego otwarcia karceru dokonał 23 listopada 2012 r. Prezydent RP Bronisław Komorowski